Ви є тут

Інструкція з обслуговування акумуляторів і тягових батарей

У цій інструкції можуть не міститися всі проблеми з якими ви можете зустрітися під час експлуатації акумуляторних елементів, акумуляторів або тягових батарей.
Будь-які питання і зауваження можете надсилати на електронну адресу : biuro@siap.pl

1. Призначення.

Кислотно-свинцеві елементи і акумулятори призначені для комплектації тягових акумуляторних батарей, які застосовуються як джерело електроенергії.

Використовуються для приводу платформних і вантажопідйомних електрокарів, прибиральної та іншої техніки.

Батареї можна експлуатувати в помірних кліматичних умовах, при температурі від -20°C до +45°C.

2. Спосіб позначення.

A. Тягові акумуляторні елементи позначаються наступним чином:
4APH 280

де:
4 – позначення кількості плюсових пластин в елементі
APH – позначення типу броньованих пластин високої щільності
280 – позначення номінальної, п'ятигодинної ємності, яка складає 280 Ah

B. Батарея, що складається з елементів типу 4АРН280, може бути:

1. з однією системою елементів - наприклад
40x4APH280

де:
40 - кількість елементів в батареї
4APH280 - тип элемента

2. з двома системами елементів - наприклад
2x20x4APH280

де:
-  кількість систем батарей
20 - кількість елементів в одній системі
4APH280 - тип елемента

C. Акумулятори позначаються наступним чином:

3PT190
6V
195 Ah C5
260 Ah C20

де:
3PT190 - тип акумулятора
6V - номінальна напруга акумулятора
195 Ah C5 - номінальна, п'ятигодинна ємність акумулятора
260 Ah C20 - двадцятигодинна номінальна ємність

3. Транспортування

Сухі акумулятори та елементи можна перевозити будь-яким транспортним засобом, яке має достатню місткість вантажного відсіку і відповідну вантажопідйомність.

Вантаж під час транспортування повинен бути захищений від механічних пошкоджень і впливу атмосферних опадів.
Акумулятори та елементи рекомендується перевозити у вертикальному положенні, тобто вгору кришкою. У разі транспортування значної кількості акумуляторів, які покладені штабелями, слід брати до уваги факт можливого пошкодження клем акумуляторів, розташованих в нижньому шарі, викликаного навантаженням від верхніх шарів.

Транспортування елементів і акумуляторів заповнених електролітом, повиннє проводитися згідно з чинними правилами з перевезення їдких речовин.

Інформація, що стосується транспортування акумуляторів (батарей і елементів), як заповнених (кислотою) так і сухих, формованих акумуляторів:

Номер UN 2794
Клас 8
Код класифікації C11
Група упаковки -
Наклейка 8
Особливі правила 295
Кількість обмежена і вилучене 7a LQ 0
7b E0
Правила упаковки Інструкція по упаковці P801 , P801a
Особливі правила -
Збірна упаковка -

 

Інформація, що стосується транспортування заповнених, необслуговуваних і формованих акумуляторів:

Номер UN 2800
Клас 8
Код класифікації C11
Група упаковки -
Наклейка 8
Особливі правила 238, 295, 598
Количество ограниченное и изъятое 7a LQ 0
7b E0
Правила упаковки Інструкція по упаковці P003 , P801a
Особливі правила РР 16
Збірна упаковка -

 

Не рекомендується перевозити акумулятори та батареї, як сухі, так і формовані, засобами транспорту забрудненими хімічними речовинами, через можливу інтеракцію.

4. Розвантаження.

Під час виконання робіт, пов'язаних з розвантаженням батарей (елементів) з транспортних засобів, а також при їх монтажі відповідно до призначення, слід дотримуватися таких правил:

  • для розвантаження застосовувати відповідні механічні засоби,
  • не допускати механічного пошкодження батарей або елементів,
  • не допускати витоку електроліту з електрично сформованих батарей або елементів,
  • не допускати замикання (клеми акумуляторів, батарей і елементів повинні бути захищені ізоляційним матеріалом).

З'єднання батареї з електропроводкою електрокара має бути виконано за допомогою непошкоджених проводів. Проводи повинні бути закріплені належним чином, тобто позитивний полюс з позитивною клемою електрокара, негативний полюс з негативною клемою.

5. Зберігання.

Елементи, батареї і сухі акумулятори (незаповнені електролітом) повинні зберігатися в сухих приміщеннях, чистих, без шкідливих випарів, при температурі навколишнього середовища не нижче +5°C і не вище + 35°C, при відносній вологості повітря 90%. Повинні складуватися в вертикальному положенні (вгору кришкою), захищені від прямого попадання теплового випромінювання, а також від ударів або падінь. Не допускається складування батарей шарами (штабелювання).

Час зберігання на складах елементів і сухих акумуляторів не повинно перевищувати 2-х років.
Заряджені батареї і тягові акумулятори можна зберігати не більше 30 днів від дати їх введення в дію, при дотриманні зазначених вище умов зберігання.
Після закінчення зазначеного терміну, слід зробити зарядку (до моменту досягнення повної зарядки). Максимальний термін зберігання не повинен перевищувати трьох місяців від дати їх електричного введення в експлуатацію.

6. Пуск акумуляторів, елементів, батарей.

6.1. Подготовка елементів або акумуляторів до формувальної зарядки.

Елементи або акумулятори слід очистити від бруду і пилу, вигвинтити/зняти і перевірити прохідність пробок (наприклад, за допомогою стиснутого повітря). Елементи встановити так, щоб вони під час зарядки не торкалися один до одного. З'єднати між собою акумуляторними перемичками (електричні дроти) відповідно передбачуваному амперному навантаженню.

Перемички не повинні бути пошкодженими (дроти ізольовані, без слідів електрохімічної корозії)!

УВАГА! Елементи або акумулятори з'єднувати послідовно, тобто «+» з'єднувати з «-».
Комплект з'єднаних між собою елементів або батарей підключити до джерела струму.

УВАГА! Проводи з'єднувати згідно полярності, тобто позитивний полюс комплекту, призначеного для зарядки, з'єднати з позитивним полюсом джерела струму, негативний полюс з негативним полюсом джерела.
Будь-які дії,  що полягають в з'єднанні або від'єднанні елементів і акумуляторів як між собою, так і до джерела живлення, повинні проводити  особи навчені для виконання цих робіт, що мають відповідні дозволи і оснащені засобами індивідуального захисту.

Елементи заповнити електролітом (водяний розчин сірчаної кислоти) щільністю 1,23 - 1,24 г / см³, до насадки пробки в наливному отворі.

Після наповнення елементів електролітом, слід залишити їх на 4-5 годин, щоб просочилися плити і знизилася температура. Після закінчення даного терміну необхідно поповнити електроліт в елементах до необхідної висоти.

Температура електроліту в момент початку зарядки не повинна перевищувати +45°C. Якщо вона вища, слід продовжити час просочення плит електролітом.

Якщо елементи вже з'єднані в батарею, зарядку можна починати після падіння температури до +30°C.

УВАГА! Електроліт є розчином сірчаної кислоти. Є їдкою речовиною, що викликає корозію. Особи, що працюють з електролітом, повинні пройти навчання щодо виконання цих дій і ознайомлені з небезпеками які можуть виникнути при контакті з електролітом, а також повинні мати засоби особистого захисту.
У разі потрапляння електроліту в очі, необхідно негайно прополоскати їх великою кількістю води протягом 10 хвилин при відкритих очах. Негайно зв'язатися з лікарем-окулістом.
Якщо рідина потрапила на шкіру, промити великою кількістю води, зняти забруднений одяг. Звернутися до лікаря.
Якщо рідина потрапила в стравохід подати велику кількість води. Уникати блювоти. Зв'язатися з лікарем.
При вдиханні випарів вивести постраждалого на свіже повітря. Звернутися до лікаря.

6.2. Перший заряд - зарядка при пуску.

Для формувальної зарядки слід застосовувати випрямні зарядні пристрої, що забезпечують плавне регулювання струму, а також стабілізацію заданих значень, що дозволяють контролювати процес шляхом зчитування та реєстрації параметрів.

Джерело живлення повинно забезпечувати постійну величину напруги що становить 2,78V/елемент, тобто для зарядки 40 елементів, з'єднаних послідовно, джерело струму має забезпечувати напругу не менше

2,78 x 40 = 111,2 V.

Зарядку слід проводити постійним струмом. Під час зарядки стежити, щоб сумарний заряд, отриманий під час зарядки, досяг величини 6,0 - 6,2 номінальної, п'ятигодинної ємності елемента / акумулятора (C5).

Одержуваний заряд не повинен бути менше ніж рекомендовані величини.
Сила струму зарядки не повинна перевищувати значення: 0,07 x C5.

Приклад:

Формувальна зарядка елемента 4APH220.
Номінальна, п'ятигодинна ємність елемента становить C5 = 220 Ah.
Таким чином, отриманий сумарний заряд, становить 6 ємностей C5.
Сумарний заряд (C) має скласти:
6xC5 або 6x220=1320Ah
Величина струму зарядки (I):
0,07xC5  тобто  0,07x220=15,4A
Час зарядки (t):
C / I  тобто 1320/15,4 =85,71 h
Можна прийняти 86 годин.

Рекомендована програма зарядки:

I етап 45 h x 15,4 A 693 Ah
Перерва в зарядці близько 5 годин
II етап 27 h x 15,4 A 415,8 Ah
Перерва в зарядці близько 5 годин
III етап 14 h x 15,4 A 215,6 Ah
Сума введеного заряду 1324,4 Ah

 

У разі зарядки етапами, рекомендується на першому етапі ввести приблизно половину полагаемого заряду.
У разі з'єднання елементів в батарею, зарядку слід продовжити в два рази і в два рази зменшити величину струму зарядки.

6.3. Ознаки повної зарядки.

Характерною ознакою повної зарядки, є інтенсивне кипіння. Щільність електроліту до кінця зарядки повинна становити 1,27-1,29 г/cм³ при температурі 20°C, а напруга для одного елемента вище 2,7V, при чому воно не повинно змінюватися під час трьох чергових вимірювань, проведених щогодини. Якщо елементи виявляють ознаки повної зарядки, а в щільності електроліту спостерігаються відхилення, необхідно провести коригування.

Коригування необхідно провести:

  • у разі, якщо щільність занадто велика, необхідно витягти електроліт з елемента і додати дистильованої води,
  • у разі занадто малої щільності, необхідно витягти електроліт з елемента і додати розчин сірчаної кислоти щільністю 1,32 г / см3.

Після проведення коригування електроліту, необхідно підключити зарядку протягом 1 години, для того щоб вирівняти щільність електроліту по всьому об'єму.

Вище представлений опис визначення рівня зарядки не стосується необслуговуваємих акумуляторів.

В даному випадку слід спертися на дані, отримані від зарядочного пристрою, який повинен сигналізувати ступінь зарядки акумуляторів.

7. Експлуатація батарей.

Важливі вказівки при експлуатації.

Слід пам'ятати, що під час експлуатації батарей може виникнути істотна небезпека. Утворені при зарядці гази – вибухонебезпечні. Електроліт (розбавлена сірчана кислота), який застосовується для заповнення – їдкий.  Деякі елементи зарядочних пристроїв знаходяться під напругою.
Тому процес зарядки повинен проводитися при дотриманні нижчеперелічених вказівок в області правил техніки безпеки, запобігання травматизму та протипожежної безпеки:

  • Процес зарядки повинен виконуватися особами, які пройшли навчання і мають відповідну кваліфікацію,
  • Приміщення, в якому проводиться процес зарядки, має бути обладнане відповідною вентиляцією, згідно з правилами,
  • Заливні отвори під час зарядки повинні бути відкритими (не стосується необслуговуваних акумуляторів),
  • Необхідно перевіряти стан клем і з'єднань,
  • Слід контролювати значення сили зарядного струму,
  • Слід звертати увагу на рівень електроліту. В разі втрати, слід долити дистильованої води до необхідного рівня (не стосується необслуговуваємих),
  • На поверхні елементів, батарей акумулятора не ставити предметів (небезпека короткого замикання),
  • Забороняється підключення і відключення з'єднань під час процесу зарядки,
  • Контролювати температуру електроліту, вона не повинна перевищувати 45°C під час експлуатації, (під час зарядки не повинна перевищувати 55°C). Контроль температури електроліту не стосується необслуговуваних акумуляторів,
  • Не підходити до батареї з вогнем (небезпека вибуху і пожежі),
  • Використовувати інструменти із захисною ізоляцією,
  • Застосовувати кислотостійкий одяг, окуляри або маску, рукавиці,
  • Пробки загвинтити через 2 години після закінчення зарядки  (не стосується необслуговуваних акумуляторів),
  • Проводити запис результатів параметрів зарядки.

Довговічність і ємність батареї залежить від багатьох факторів, в т.ч. від:

  • правильного виконання формувальної зарядки,
  • дотримання правил експлуатації, тобто величини струму зарядки і струму розрядки, температури, кінцевої напруги зарядки і розрядки, стану з'єднань, рівня і щільності електроліту (за винятком необслуговуваних батарей),
  • застосування відповідного типу батарей для даного типу транспортного засобу.

Батареї досягають повної ємності через 10 циклів розрядки / зарядки. У початковому періоді експлуатації (до 10 циклу розрядки / зарядки) слід подавати заряд близько 1,4 C5 (140% номінальної, п'ятигодинної ємності), в наступний період експлуатації (через кожен 10-ий цикл розрядки / зарядки) близько 1,2C5 (120 % номінальної, п'ятигодинної ємності). Раз на місяць можна перезарядити елементи / акумулятори шляхом введення заряду, відповідного 200% номінальної, п'ятигодинної ємності. Для перезарядки застосовувати зарядні пристрої постійного струму, що дозволяють проводити зарядку при постійній величині струму. Величина сили струму повинна становити 0,05xC5. У разі появи небезпечно високої температури, слід знизити струм і відповідно збільшити час зарядки, що дасть можливість введення необхідного заряду.

Після перезарядки провести коригування електроліту, якщо така необхідність виникає. Необхідно пам'ятати, щоб протягом усього періоду експлуатації рівень електроліту перевищував верхній край плити (10-20 мм вище сепаратора).
Максимальна температура електроліту під час зарядки повинна складати +45°С.

УВАГА! Перезарядку не застосовувати для акумулятора з абсорбованим електролітом.

У разі постійного обслуговування батареї, з абсорбованим електролітом (тип GEL) температура істотно впливає на ії довговічність. Оптимальна робоча температура для батарей цього типу становить +20°С. Робота при температурі, що перевищує зазначену, впливає на скорочення їх довговічності. Наприклад, батарея працюя при температурі +28°C збереже 50%, а при температурі +36°C тільки 25% терміну служби, який заявлений виробником.

 

УВАГА! Акумулятори з абсорбованим електролітом є необслуговувані і тому не потребують поповнення води і коригування електроліту.
Під час експлуатації, акумулятори типу GEL можуть злегка «опухати» (видиме спучування коротких боків акумулятора), що є нормальним явищем.
Користувачеві забороняється відкривати акумулятори під загрозою втрати гарантії.

Слід пам'ятати, що ємність акумулятора залежить від температури:

Температура [°C] +20 +5 0
Ємність батареї [%] 100 90 80

Зарядка.

Батареї слід заряджати безпосередньо після закінчення роботи. Не можна залишати батарею в розрядженому стані, особливо в зимовий період, коли температура навколишнього середовища падає нижче +10°C. Не можна залишати батареї частково або повністю незарядженими, так як це призводить до незворотних хімічних змін (сульфатация активної маси) і тим самим до втрати ємності. Рекомендується, щоб під час експлуатації не розряджати елементи / акумулятори понад 80%.

Орієнтовну залежність ступеня зарядки від щільності електроліту при температурі 20оС показує таблиця:

Щільність електроліту [г/см3] 1,28 1,24 1,20 1,15 1,12
Ступінь розрядки [%] 0 25 50 80 100

Зарядку в процесі експлуатації батареї (за винятком рекомендованих перезаряджень) слід проводити за допомогою зарядного пристрою з автоматичним регулюванням постійного струму. Випрямляч повинен бути підібраний відповідно до величини  заряджувальної батареї (напруга, струм зарядки). Потрібно звернути увагу на дроти, що сполучають випрямляч з батареєю. Занадто малий перетин проводів може призвести до перевантаження.

Кислотно-свинцеві акумулятори фірми "S.I.A.P." рекомендується заряджати згідно кривої заряду IUIa для тягових акумуляторів з кінцевим напругою зарядки 2,65 V / елемент. Необслуговувані акумулятори з абсорбованим електролітом (тип GEL) рекомендується заряджати згідно кривої заряду IUIa з кінцевою напругою зарядки 2,30 V / елемент.

Розрядка.

Не можна допускати перевищення максимального струму розрядки, яке становить 0,2xC5, тобто 20% номінальної, п'ятигодинної ємності.
Не можна допускати, щоб величина напруги була нижче 1,7 V / елемент для кислотно-свинцевих батарей, а також 1,8 V / елемент для необслуговуваних батарей з абсорбованим електролітом.

8. Умови гарантії.

Виробник надає гарантію на свою продукцію, за умови введення в дію та експлуатації відповідно до вимог цієї Інструкції.
Недотримання правил, що містяться в Інструкції, звільняє виробника від будь-якої відповідальності за передчасний знос батареї.
Окремо, для кожної експлуатованої батареї, повинен вестися журнал по експлуатації. У разі рекламаційного виклику представника виробника, розгляд рекламації буде залежати від факту ведення журналу. Відсутність журналу буде підставою для відхилення рекламації.

Самовільне виконання будь-яких ремонтів або переробок без письмової згоди на це виробника позбавляє користувача права на гарантію.

У разі виявлення дефектів під час гарантійного періоду рекламацію слід пред'явити продавцю.

Гарантія не поширюється на:

  • механічні пошкодження (моноблоків, кришок, коробок батарей, клем полюсів, роз'ємів), що виникли під час власного транспортування, зберігання і користування,
  • самовільно проведені ремонти,
  • самовільно виконані конструкційні зміни,
  • пошкодження, спричинені неправильним використанням (деформації викликані високою температурою; пошкодження батареї, викликані вибухом; використання невідповідного електроліту).

Користувач, втрачає гарантію в разі якщо:

  • був неправильно проведен процес зарядки при введенні в експлуатацію – формувальна зарядка,
  • привів до втрати експлуатаційних параметрів через недотримання правил, що містяться в інструкції з експлуатації, особливо:
    - споживання пристроєм, яке живиться батареями, струму, сила якого перевищує допустиме значення,
    - розрядки елементів до рівня нижче допустимої напруги,
    - експлуатації пристроїв без відповідного захисту, який оберігає від надмірної розрядки,
    - застосування батарей з більш низькими параметрами, ніж вказано в інструкції з обслуговування пристрою,
    - застосування невідповідних зарядочних пристроїв, які не забезпечують правильних умов зарядки,
    - виникнення вибуху в зв'язку з недотриманням правил безпеки (відсутність вентиляції і достатнього провітрювання елементів батареї після зарядки, іскріння, викликане підключенням або відключенням під навантаженням, наближення з відкритим вогнем),
    -  відсутність записів в журналі з експлуатації.

Виробник, залишає за собою право проведення випробувань і прийняття рішення щодо остаточного способу врегулювання рекламації.

Протягом 10 днів з дати поставки замовленого товару, після консультації з Комерційним відділом "SIAP", споживач (згідно найменуванню в Цивільному кодексі), має право повернення товару без вказівки причини в рамках порушення договору, відповідно до загальних принципів випливають з правил з укладання договорів на відстані.
Заява про повернення раніше купленого товару слід подати в письмовій формі, протягом 10 днів з дати укладення договору і прикласти до товару, який повертають.
Продукт слід доставити за місцем знаходження фірми "S.I.A.P." за свій рахунок. Товар буде прийнятий виключно тоді, якщо буде відправлений в оригінальній, непошкодженій упаковці з комплектним вмістом.
Товар, що повертається і додані до нього приладдя ні в якому разі не можуть бути пошкодженими, а також не можуть носити слідів будь-якого користування. Розпакований товар, виготовлений за індивідуальним замовленням, поверненню не підлягає.

Фірма "S.I.A.P.", поверне кошти протягом 14 днів з дати отримання заяви, однак тільки після проведення перевірки товару.

9. Условия и порядок возврата аккумуляторов.

Батареї містять речовини небезпечні для навколишнього середовища (сірчану кислоту, сульфати і оксид свинцю, свинець).
Відпрацьовані елементи, акумулятори та батареї слід повернути роздрібному продавцю, безпосередньо фірмі "S.I.A.P." або передати на підприємство, яке займається переробкою відпрацьованих батарей.
Інформацію про місця де проводиться утилізація або переробка можна отримати у відділах державних органів, що займаються охороною навколишнього середовища.
Роздрібний продавець зобов'язаний взяти заставу від покупця (підтвердити цей факт відповідним документом), в разі якщо при продажу батареї продавець не отримав від покупця відпрацьованих батарей. У тому випадку, коли покупець протягом 30 днів з дати внесення застави не поставить продавцеві відпрацьовані батареї, застава поверненню не підлягає.
Роздрібний продавець може повернути відпрацьовані батареї фірмі "S.I.A.P." або передати фірмі, що займається переробкою відпрацьованих батарей.